Kkanpunggi

 


Origineel recept: maangchi

Ingrediënten


Vlees
  • 250 gram kippendijfilet (in kleine stukjes)
  • 1 centimeter gember
  • 2 theelepels sojasaus
  • gemalen zwarte peper
  • 100 gram aardappelzetmeel
  • 1 eiwit
Olie
  • 60 ml plantaardige olie
  • prei (onderste 10 centimeter)
  • 4 teentjes knoflook
  • 1 eetlepel gochugaru (Koreaanse chilivlokken)
Groenten en kruiden
  • 1 rode chilipeper
  • 1 groene chilipeper
  • 1 bosuitje
  • 1/2 ui
  • 2 kleine gedroogde chilipepers
Zoetzure saus
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 2 eetlepels water
  • 2 eetlepels rijstsiroop (of suiker)
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 1 theelepel aardappelzetmeel
Overig
  • 100 ml zonnebloemolie
  • 1 theelepel sesamolie

Stappen

Vlees
  • Snij de kippendij en doe het in een grote kom
  • Schil en versnipper de gember en voeg die toe aan het vlees
  • Voeg de sojasaus toe
  • Maal zwarte peper
  • Scheid het ei en voeg het eiwit toe aan het vlees
  • Voeg het aardappelzetmeel erbij en zorg dat de stukjes vlees er overal goed bedekt mee zijn (doe dit vlak voor je gaat frituren)
  • Zet aan de kant voor later
Olie
  • Laat de olie op temperatuur komen in een koekenpan
  • Snij de prei in dunne reepjes in de lengte
  • Halveer de vier teentjes knoflook
  • Bak de knoflook tot hij lichtbruin wordt en voeg dan de prei toe
  • Ga hiermee door tot de prei ook lichtbruin wordt
  • Haal de knoflook en de prei uit de pan en leg apart
  • Voeg aan de olie de gochugaru toe en laat even meekoken, de smaak van de gochugaru trekt nu in de olie
  • Vang de olie via een vergietje op in een kommetje en zet dit aan de kant voor later.
Groenten en kruiden
  • Snij de twee pepertjes in reepjes en laat de zaadjes eruit
  • Snij het bosuitje in stukjes
  • Snipper de halve ui
  • Snij de gedroogde chilipepers in stukjes
  • Voeg bij elkaar op een bord en zet aan de kant voor later
Zoetzure saus
  • Voeg de sojasaus, het water, de rijstsiroop, de rijstazijn en het aardappelzetmel samen in een kommetje
  • Roer goed door, zodat de rijstsiroop en het aardappelzetmeel goed opgelost zijn
  • Zet aan de kant voor later
Frituren en koken
  • Doe de zonnebloemolie in de pan, laat op temperatuur komen en frituur de kip voor de eerste keer
  • Laat de kip uitlekken in een vergiet
  • Doe de met gochugaru gemaakte olie in een pan en laat op temperatuur komen
  • Voeg de groenten toe en blijf goed roeren
  • Frituur vervolgens de kip nog een keer
  • Laat de kip weer uitlekken en voeg toe aan de pan met olie en groenten en roer goed door
  • Voeg de zoetzure saus toe en blijf roeren
  • Voeg de prei en de knoflook toe
  • Doe wat sesamolie erbij

Reacties

  1. Aanvullende opmerkingen:

    Nou, dit is een interessante toestand. DIKKE TIP: zorg dat je alles in deze volgorde doet en gesneden en gemengd klaar hebt staan in kommetjes en schalen en tupperwaretoestanden voordat je aan dat frituren begint, want frituren is de duivel. Je moet tegelijk ook die groenten gaan bakken in de olie die je al gemaakt hebt, dus dat zou ik niet te hoog zetten, tenzij je echt weet wat je doet.

    In het originele recept is het trouwens met chilivlokken. Ik heb dat vervangen door gochugaru, dat zijn grove Koreaanse chilivlokken. Moeilijker te krijgen, maar het maakt het wel lekkerder, want dat brandt niet je strottenhoofd weg. Geen dank. En ik heb er een hele koker van, dus het moet ook op. Lalala.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar waar vind ik die gochugaru dan, Elise? Nou, je zou een toko kunnen proberen. Ik haal het altijd bij de Amazing O., de Koreaanse sectie daar is sowieso je vriend als je recepten van Maangchi gaat maken. Ook een DIKKE TIP trouwens, Maangchi. Meer recepten van haar volgen geheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook aan het experimenteren met Thaise recepten voor gefrituurde kip, maar zo mooi bruin als bij jou worden ze bij mij niet. Eerder een soort grijzig. Na het coaten maakt dat niet meer zo veel uit, maar ik wil ook die mooie kleur hebben! Nog maar even verder spelen voor ik een artikeltje wijd aan mijn Thaise gefrituurde kip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan er ook ook simpelweg aan liggen dat je ze wat langer moet frituren, misschien is de oplossing dus heel simpel. Ik maakte eens zoiets bij mijn ouders en toen deed de pan van mijn moeder het niet goed op hun inductieplaat en toen duurde het eeuwig voor die dingen kleur kregen. Pas toen ik dat doorhad, ging het weer goed.

      Verwijderen
    2. Dat heb ik ook overwogen, maar als ik dat doe, dan wordt de kip te gaar. Misschien moet ik die marineren in karnemelk, dan wordt hij niet zo snel te gaar.

      Verwijderen

Een reactie posten