Jjigae


Origineel recept: Maangchi

Ingrediënten

Kelpbouillon
  • 8 gedroogde en schoongemaakte ansjovis
  • 1 mini-rettich (of 150 gram van een grote)
  • 1 stuk gedroogde kelp (ongeveer 15x15 cm)

Jjigae
  • 2 eetlepels gochugaru (Koreaanse chilivlokken)
  • 1 theelepel sesamolie
  • 150 gram buikspek
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gehakt
  • 125 gram kimchi, gesneden
  • 1 theelepel zout
  • 1/2 theelepel suiker
  • 1 bakje soft tofu
  • 2 bosuitjes
  • 2 eieren

Stappen

Kelpbouillon
  • Snij de rettich in schijven
  • Kook 1 liter water
  • Doe de rettich en ansjovis erin
  • Spoel de kelp af
  • Voeg ook de kelp toe
  • Laat ongeveer een half uurtje op halfhoog vuur zacht pruttelen
Jjigae
  • Meng de gochugaru en de sesamolie in een bakje en zet opzij voor later
  • Snipper de ui en hak de knoflook
  • Doe olie in je ttukbaegi of pannetje
  • Doe de ui en knoflook erin en bak tot het glazig wordt
  • Snij de buikspek in plakjes of reepjes en voeg toe in de ttukbaegi
  • Als het vlees gaar is, voeg je de kimchi toe.
  • Vervolgens voeg je ongeveer 250 ml kelpbouillon toe
  • Laat dit 7 minuten zachtjes koken met een dekseltje op je ttukbaegi of pannetje
  • Voeg het zout en de suiker toe en roer goed door.
  • Snij de tofu in stukjes en schep erdoor
  • Snij de bosuitjes en voeg toe (eerst alleen het witte deel)
  • Voeg de eieren toe, gewoon rauw erin. De warmte van de ttukbaegi of het pannetje gaart het ei langzaam
  • Garneer met het groene deel van de bosui.

Reacties

  1. Dit is een interessant gerecht. Zoals je ziet, maak je het in een ttukbaegi, dat is een Koreaans aardewerken potje. Ik heb er zelf 1, dit recept is voor twee personen, dus ik eet dit altijd twee dagen achter elkaar, omdat je de ingrediënten heel makkelijk kunt bewaren. Heb je geen ttukbaegi en ben je met z'n tweeën of meer? Niet getreurd, dit kan ook heel goed in een gietijzeren pan. Voor twee personen kun je bovenstaande hoeveelheden aanhouden. Ttukbaegi's kun je kopen bij de Amazing Oriental. Een 1 persoons-exemplaar kost ongeveer 8 euro, dus daar hoef je het niet voor te laten... zeker niet als je vaker Koreaans kookt, zoals ik.

    Even over de kelpbouillon: ja, dat stinkt naar zeewier (zit er ook in, dus logisch) maar daar merk je in de jjigae zelf niks meer van. Ik heb nog niet uitgeprobeerd hoe het is zonder deze bouillon, maar het kan vast ook met groentebouillon of kippenbouillon of zo. De ansjovis voor de bouillon vond ik in het vriesvak bij de toko, dus nu heb ik een zakje in mijn vriezer met gedroogde ansjovis erin, hossa.

    Verder zijn alle ingrediënten vrij makkelijk te krijgen, de gochugaru hebben ze bij de toko. Ik raad je niet aan om het te vervangen door gewone chilivlokken, want die zijn echt ongeveer tien keer heter. Dat is waarom ik het zelf eigenlijk vaker gebruik dan normale chilivlokken, ik vind gochagaru veel lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten