Pantry Pad Thai

 


Origineel recept: Marion's Kitchen

Ingrediënten

Pad thai saus
  • 2 el bruine suiker of palmsuiker
  • 2 el Thaise vissaus
  • 2 el witte azijn
  • 1 el tomatenpuree
Overig
  • 150 gram Thaise rijstnoedels
  • 1 el plantaardige olie
  • 1 sjalotje
  • 150 gram kippendij, in blokjes
  • 2 eieren, geklopt
  • lente-ui, klein en in ringetjes
  • 1 el gehakte pinda's
  • limoenpartjes, om te serveren
  • chilivlokken, om te serveren

Stappen

Noedels
  • Zet de noedels in de week in water op kamertemperatuur voor ongeveer 20-30 minuten
  • Zet een grote pan met water op en laat die koken, nog zonder de noedels erin
Pad thai saus
  • Doe de suiker, vissaus, azijn en tomatenpuree bij elkaar in een koekenpannetje op hoog vuur en laat het koken tot de suiker is opgelost en de saus dikker wordt.
Wokken
  • Doe de plantaardige olie in de wok op hoog vuur.
  • Wok de gesnipperde sjalotjes ongeveer 30 seconden
  • Voeg de blokjes kippendij toe en wok tot ze gaar zijn
  • Voeg de geklopte eieren toe en mix ze met de kip en de sjalotjes
  • Haal je noedels uit het water op kamertemperatuur en laat die kort in het kokend water zakken, van daaruit doe je ze in de wok.
  • Doe de pad thai saus erbij vanuit het koekenpannetje en mix het geheel goed
  • Voeg de lente-uitjes toe en bak kort mee
  • Serveer met de pinda's, het limoenpartje en de chilivlokken

Reacties

  1. Hier een recept voor pad thai. Het is van Marion en het heet Pantry Pad Thai omdat het met spul is dat je in je keukenkastje hebt. Dit geeft je misschien ook het idee dat het niet veel werk is, maar dat klopt niet. Om de een of andere idiote reden ben ik altijd zeker een half uur bezig voordat er überhaupt een ingrediënt een pan van binnen ziet. Maar het is wel lekker!

    Natuurlijk heb ik weer van alles aangepast, want ik heb altijd allerlei spullen rondslingeren. Zo zie je groen en rood spul in de foto. Dat is koriander (of peterselie?) en zoete paprika die ik nog had slingeren. Ik heb namelijk altijd groente slingeren en dat kan hier best wel bij, ter voorkoming van scheurbuik. Ik doe eventuele groenten er dan in voor ik de saus toevoeg. En de kruiden natuurlijk bij het serveren.

    Marion doet er op het einde nog cashew's en chilipoeder op. Ik heb de cashews vervangen door pinda's, want dat is meer mijn budget en ook lekker. Voor het chilipoeder heb ik chilivlokken genomen, want volgens mij is Aziatisch chilipoeder een soort midden tussen ons chilipoeder en vlokken. Ik vind die vlokken er net wat meer pit aan geven, maar kijk uit dat je er niet mee uitschiet, want die dingen zijn HEET, zeker als je niks kunt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, en nog even over die noedels: Ik haal daar rice stick noodles voor bij de Amazing O., die zijn het lekkerst en die maak je dus zo klaar als hierboven beschreven. Geen idee of andere supermarkten die hebben, dat weet Ruud misschien. Ik haal al die noedelzooi bij de Amazing O, namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rice stick noodles hebben ze ook gewoon bij supermarkten (in ieder geval bij de Jumbo). Ik zou noedels alsnog bij de Amazing O. halen, want dat is een noedelparadijs. Mijn favoriete noedels zijn flat rice noodles. Die hebben ze ook wel bij supermarkten, maar daar heb ik nog nooit echt goede gevonden. Meestal zijn die te smal. Die moeten gewoon minimaal een centimeter breed zijn.
    Niet voor in de pad thai overigens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb van de rice stick noodles op het moment twee maten in huis: eentje van 3 mm breed en eentje van 5 mm. Dat merk is er ook in 10mm. Ik vind die van 5 het fijnst voor dit gerecht, maar die waren laatst op bij de Amazing O (dat is af en toe wel een dingetje met die toko... dat ze iets dan niet hebben omdat blijkbaar iedereen dat koopt) dus ik heb laatst maar meteen die van 5 mm weer meegebracht toen ik zag dat ze het weer hadden. Ik heb hier een briefje met dingen die bijna op zijn (maar nog niet echt dringend - hallo garam masala en rijstazijn) en dan check ik het elke keer als ik bij de Amazing O ben. Ik ben verder niet geobsedeerd of zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten