Koreaanse dumplings met garnaal en bosui


Ingrediënten

Origineel recept: Maangchi

Dumplings
  • 1 pakje Goyza-vellen
  • 400 gram grote garnalen
  • 200 gram bosui
  • 300 gram zachte tofu
  • 1/2 tl zout
  • 1/2 tl gemalen zwarte peper
  • 2 tl sesamolie
  • 1 el aardappelzetmeel
Dipsaus
  • 2 tl sojasaus
  • 1 tl azijn
  • 1/2 tl gochugaru
  • sesamzaad

Stappen

  • Zorg dat je de goyza-vellen op tijd laat ontdooien!
Dipsaus
  • Rooster het sesamzaad in een pannetje tot het begint te geuren
  • Vermaal het grof in een vijzel
  • Meng alle ingrediënten voor de dipsaus samen in een kommetje en zet apart
Dumplings
  • Maak de garnalen schoon en hak in kleine stukjes
  • Hak de bosui in kleine stukjes
  • Snij de tofu in kleine stukjes
  • Meng deze drie ingrediënten met de overige die hierboven bij 'Dumplings' genoemd staan om de vulling van de dumplings te maken
  • Pak de Goyza-vellen erbij en gebruik een lepeltje om de vulling op een vel te leggen
  • Maak de randen van het Goyza-vel nat met je vinger en vouw de dumpling dicht.
  • Leg op een plaat, bestrooid met meel en zorg ervoor dat de dumplings elkaar niet raken.
  • Doe een bodempje water in een koekenpan met een dikke bodem, net zoveel dat het water de onderste verdieping van het stoommandje niet raakt. 
  • Bekleed het stoommandje met stoommandjes-papier (ik maak dat zelf van wit bakpapier en maak daar gaatjes in met een perforator)
  • Doe vier dumplings per verdieping in je stoommandje
  • Zet de koekenpan met water op het vuur en wacht tot het begint te dampen, zet dan je stoommandje erin.
  • Stoom de dumplings 15-20 minuten, maar let wel op dat het water niet droogkookt, anders even bijschenken in de koekenpan.
  • Serveer de dumplings met de dipsaus.

Reacties

  1. Okee, even over deze dumplings: van de hoeveelheden snap ik niks. Als ik doe wat Maangchi zegt en die hoeveelheden aanhoud, dan heb ik serieus meer dan 80 dumplings. En ik kan goed eten, maar dat is zelfs mij een beetje te gortig. Met wat ik hierboven heb staan, had ik er 45 en ik eet ongeveer 15 dumplings per keer. Houd er rekening mee dat je meerdere rondes moet stomen, tenzij je een groot stoommandje koopt. Als je nog nooit dumplings gevouwen hebt, kun je in het filmpje op Maangchi's site (of op youtube) zien hoe. Zorg in ieder geval dat de vellen goed ontdooid zijn en dat je de rand goed nat maakt door je vinger in een bakje water te stoppen en daarmee de rand te bevochtigen. En als je ze bewaart (tussen het stomen door, maar ook in de koelkast of als je ze in eerste instantie invriest) zorg er dan voor dat ze elkaar niet raken en dat je wat aardappelzetmeel of meel op het oppervlakte doet. Dit om de dumplingklont te voorkomen. Als ze eenmaal ingevroren zijn, kun je ze wel bij elkaar bewaren.

    De goyza-vellen koop ik bij de Amazing O, maar misschien heeft AH ze ook wel, geen idee. Je kunt het deeg ook zelf maken als je he-le-maal niks te doen hebt (google is je vriend), maar het is al een tijdrovend proces überhaupt, dus ja... hè! In het originele recept staat dat het met Chinese bieslook is. Dat heeft de Amazing O. ook, maar dat was toen uitverkocht, dus heb ik maar bosui erin gedaan en dat ging ook prima en is ook nog goedkoper ook nog. Een mandje koop je bij de Amazing O. of bij de plaatselijke toko, kost geen drol. Wel goed afwassen en laten drogen voor je het opbergt. En die papieren vellen met gaatjes erin kun je beter zelf maken van bakpapier met een perforator. Pak wel wit bakpapier (kocht het bij de AH, denk ik), want ik had eerst bruin bakpapier en daar bleven mijn dumplings aan kleven, kei-irritant.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten