Rendang daging sapi



Origineel recept: kokkieslomo

Ingrediënten

Vlees
  • 500 gram stoofvlees
Boemboe
  • 5 rode sjalotjes
  • 4 teentjes knoflook
  • 1/2 theelepel galangel (vers of poeder)
  • 1/2 theelepel gember (vers of poeder)
  • 1 theelepel kurkuma
  • 1/2 theelepel zout
  • 4 limoenblaadjes
  • snufje versgemalen peper
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 2 theelepels palmsuiker
  • 5 geroosterde kemirinoten
  • 1 eetlepel sambal oelek
Andere ingrediënten
  • 4 kruidnagels
  • 2 blaadjes daun salam (Indonesisch laurierblad)
  • 1 blok santen
  • 1 stengel citroengras
  • 2 steranijsjes
  • 1 eetlepel tamarindepasta
  • 4-5 eetlepels geraspte kokos

Stappen

Vlees
  • Snij het vlees in blokjes en wrijf deze in met de tamarindepasta. Zet het vlees weg, laat het op kamertemperatuur komen voor je het gebruikt
  • Kook ongeveer 400 ml water en los daar het blok santen in op. Zet daarna het vuur laag en roer af en toe tot de santen in de pan kan
  • Rooster de kemirinoten in een koekenpannetje
  • Gooi alle ingrediënten voor de boemboe in je blender en maak zo de boemboe.
  • Beetje nastampen in de vijzel kan geen kwaad.
  • Doe 4 eetlepels olie in je pan
  • Voeg de boemboe toe op hoog vuur en bak deze 2-3 minuten
  • Voeg de stengel citroengras en de blaadjes daun salam toe
  • Als het begint te geuren, voeg je de opgeloste santen toe
  • Voeg de steranijsjes en de kruidnagels toe
  • Nu kan het vlees erbij, roer het even stevig door
  • Zet het vuur zacht en laat zachtjes koken voor 2 tot 4 uur, schep het ongeveer elke 20 minuten voorzichtig om
  • Na een uur of twee rooster je wat geraspte kokos in een pan tot het lichtbruin wordt.
  • Dit vermaal je in de vijzel tot poeder
  • Voeg dit poeder toe om de saus wat vaster te maken
  • De rendang is goed als het vlees in je mond uit elkaar valt

Reacties

  1. Ik heb zoveel filmpjes gekeken en recepten van rendang gelezen dat ik opeens overal rendang zag. Het fijne van dit recept (dat tot mij kwam via E.) is dat ik alles op 100 meter van mijn huis kan krijgen, behalve het vlees... maar ik moet toch af en toe naar de slager, dus daar plan ik dan omheen. Dus dit is het dan, joe. Het gerecht waar iedereen een mening over heeft, hoei.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten