Ossobuco

 


Ingrediënten

  • 2 runderschenkels
  • 2 eetlepels bloem
  • olijfolie
  • 2 winterpenen
  • 2 stengels bleekselderij
  • 2 rode uien
  • 3 tenen knoflook
  • 3 dl droge witte wijn
  • 4 dl vleesfond
  • een pakje tomatenpassata
  • peterselie
  • tijm
  • rozemarijn
  • peper
  • zout
  • 1 citroen

Stappen

  • Kruid de runderschenkels met peper en zout en wrijf ze daarna in met de bloem.
  • Snipper de uien, pers twee tenen knoflook en snijd de wortels en selderij in blokjes.
  • Pluk de blaadjes van de peterseliesteeltjes. Bewaar beide.
  • Verhit de olijfolie in een braadpan en bak daarin het vlees snel aan twee kanten bruin.
  • Leg het vlees even apart en bak de wortel, selderij, uien en knoflook tot de uien glazig zijn.
  • Blus af met de wijn. Laat de wijn inkoken tot ongeveer de helft.
  • Voeg de passata en de fond toe.
  • Maak een bundeltje van de peterseliesteeltjes, takjes rozemarijn en tijm. Voeg dit bundeltje ook toe.
  • Voeg het vlees toe en laat het geheel twee uur sudderen op middelhoog vuur.
  • Haal na twee uur het deksel van de pan en laat de saus nog wat inkoken.
  • Maak in de tussentijd de gremolata: een mengsel van 2 tl geraspte citroenschil, 4 eetlepels gehakte peterselieblaadjes en een fijngehakte teen knoflook.
  • Breng de saus op smaak met peper en zout.
  • Serveer de ossobuco met brood, pasta, risotto, aardappelpuree of polenta. Bestrooi het gerecht met de gremolata.


Reacties

  1. Mijn moeder had runderschenkel in de diepvries liggen en had 'geen zin om daar iets mee te doen'. Ik heb ze meegenomen om er ossobuco van te maken. De klassieke variant daarvan wordt gemaakt met kalfsschenkel, dus ik heb het vlees wat langer dan gebruikelijk laten stoven.
    Voor Kerst heb ik wel eens een 'deconstructed ossobuco' gemaakt, waarvoor ik destijds veel onderzoek heb gedaan. Het origineel heb ik nooit gemaakt en nu zonder recept op de gok een beetje bij elkaar gepuzzeld.
    De meest klassieke wijze van serveren is volgens mij met risotto, maar ik had al lang geen pasta meer gehad, dus ik heb spaghetti gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ruud, even over die fond hè. Hier bij de Gettorama verkopen ze fond (kip en rund), maar die is als bouillon. Die van de AH is veel dikker, soort gelei-achtig. Hoe zit dat? Fond is toch ingekookte bouillon, of niet?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten