Mapo Tofu

 


Origineel recept: Marion's Kitchen

Ingrediënten

  • 1 eetlepel Szechuanpeper
  • 400 gram silken tofu
  • 2 eetlepels plantaardige olie
  • 300 - 400 gram varkengehakt
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 eetlepel gehakte gember
  • 3 eetlepels douban jiang (chinese gefermenteerde pasta van bonen en chilipepers)
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 250 ml kippenbouillon
  • 3 eetlepels sojasaus
  • 1 theelepel suiker
  • papje van twee theelepels maizena en 2 theelepels water
  • 1 theelepel sesamolie
  • 400 gr udon noedels
  • 2 lente-uitjes

Stappen

  • Rooster de Szechuanpeper in een pannetje op halfhoog vuur tot het begint te roken.
  • Vijzel de peper tot een poeder en zet het opzij voor later
  • Open de verpakking van de tofu voorzichtig, laat het water eruit en plaats 'm op een snijplank
  • Snij de tofu in blokjes en zet opzij voor later
  • Doe de plantaardige olie in een pan en warm op
  • Bak het varkensgehakt rul in 2-3 minuten
  • Hak de knoflook en de gember en voeg toe
  • Voeg de chilipeper en de douban jiang toe en roer het goed door
  • Voeg de kippenbouillon, de sojasaus en de suiker toe en laat zachtjes koken voor 3-4 minuten op laag vuur tot de saus wat indikt.
  • Roer dan het maizenapapje door de saus, blijf goed roeren zodat het niet gaat klonteren.
  • Roer de Szechuanpeper er doorheen.
  • Roer voorzichtig de silken tofu erdoorheen, dit breekt snel
  • Besprenkel met sesamolie
  • Kook ondertussen de udon noedels en verdeel deze over kommetjes
  • Voeg de saus toe en garneer met ringetjes lente-ui.

Reacties

  1. Even wat aantekening bij deze.

    1. De Szechuanpeper! Je kunt deze niet vervangen door gewone peper, want dit hele gerecht draait om dit spul. Ik vind het sowieso zo ongeveer het lekkerste wat ik ooit rook/proefde en het geeft een hele aparte sensatie aan je eten. Ik kocht een zakje van dit kruid (het zijn de kapseltjes die om besjes zitten) bij de Amazing O., maar AH schijnt ze ook te hebben, tenminste... in de webwinkel. Google het maar. In het Engels heten ze Sichuan peppercorns.

    2. Pas op met die silken tofu, die is echt heel dun. Ik kreeg 'm niet goed uit het bakje en toen had ik brokjes in plaats van blokjes. Niet erg voor de smaak, maar het oog wil ook wat.

    3. Ik doe er de volgende keer minder gehakt in, ik vind de 500 gram uit het originele recept te veel. Ik snap sowieso nooit een reet van porties, daarom zet ik die er ook nooit bij hier. Ik zie wel hoeveel er overblijft als ik een portie op heb. Het varieert van 2 tot 4 porties voor de gerechten op dit blog. Geen idee hoe ze dat meten. Maakt voor mij ook geen bal uit, want dan eet ik gewoon meerdere dagen hetzelfde of ik vries het in.

    4. De Udon noedels kocht ik ook bij de Amazing O. Nu vind ik dat sowieso ongeveer de lekkerste noedels (ook in soep) dus die ga ik gewoon standaard in huis halen. Je kan dit gerecht trouwens ook zonder eten, maar ik zag dit recept met noedels als eerste en ik vertrouw blind op Marion, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Udon noedels heb ik ook altijd in huis: die heeft de AH ook gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten