Chinese dumplings met rundergehakt


Origineel recept: Marion's kitchen

Ingrediënten

Vulling

  • 1 tl komijnzaad (heel)
  • 1 tl Szechuanpeper
  • 200 gram rundergehakt
  • 1,5 el sojasaus
  • 1 teentje knoflook
  • 3 el gehakte koriander
  • 1 el geraspte gember
  • 1 tl maizena
  • 2 el water
Overige ingrediënten
  • 24 gyoza-vellen
  • chili-olie
  • sojasaus (om te serveren)
  • gehakte koriander
  • lenteuitjes

Stappen

  • Rooster de komijnzaadjes en de Szechuanpeper in een droge koekenpan tot de kruiden beginnen te geuren.
  • Doe de kruiden in een vijzel en vermaal ze tot poeder.
  • Doe dit poeder in een grote kom, samen met alle andere ingrediënten die onder 'vulling' genoemd staan. Mix dit goed door elkaar.
  • Plaats ongeveer twee theelepels van de vulling in het midden van een gyoza-vel. 
  • Maak de randen van het vel nat met water, zodat het beter hecht. 
  • Vouw het vel samen, over de vulling heen en maak bovenin een tweetal vouwen.
  • Zorg dat alle lucht eruit is en zet de dumpling op een oppervlakte dat je bestrooid hebt met meel en zorg dat ze een stukje uit elkaar staan om te voorkomen dat ze aan elkaar kleven.
  • Breng een grote pan met water aan de kook en voeg de dumplings toe.
  • Schenk meteen water op kamertemperatuur in het water erbij, zo verlaag je tijdelijk de temperatuur en is het deeg en de vulling tegelijk gaar.
  • Kook ongeveer 4 minuten en haal de dumplings uit het water met een schuimspaan.
  • Besprenkel met chili-olie en sojasaus.
  • Hak de koriander en de lente-ui en garneer het gerecht hiermee.

Reacties

  1. Even een paar opmerkingen van nuttige aard bij dit gerecht:

    1. Ik eet ongeveer 12 dumplings per keer. Dus!
    2. Gyoza-vellen koop je bij de toko, maar misschien heeft de AH ze ook wel. Het zijn kleine ronde velletjes van deeg, die je in het vriesvak vindt. Wel op tijd uit de vriezer halen! Ik heb de exemplaren die ik over had opnieuw ingevroren en op de bovenste na waren die nog helemaal okee om te gebruiken bij een volgende ronde dumplings.
    3. Chili-olie kun je ook zo kopen, maar ik maak het altijd zelf. Ik bak dan wat knoflook en gochugaru of chilivlokken in olie en giet dat dan af in een zeefje. Je krijgt dan een hele lekkere, oranje olie. In het linkje naar Marion's recept staat ook een recept van hoe zij chili-olie maakt, dat is een wat bewerkelijker proces. Ik doe het de Maangchi-way.
    4. Voor het vouwen van dumplings kun je het beste even het filmpje kijken. Er zijn tig manieren, namelijk. Maakt voor de smaak niks uit, volgens mij.
    5. Als je ze bewaart, dan met ruimte ertussen, want als ze eenmaal aan elkaar kleven dan krijg je ze niet meer los, heb ik proefondervindelijk ondervonden toen ik zelf de dumplingklont produceerde. Je kunt ze ook prima invriezen, als ze eenmaal bevroren zijn kun je ze wel bij elkaar bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik durf hier bijna niet aan te beginnen vanwege dat bewerkelijke gevouw. Maar er komen weinig lekkerdere dingen uit de Aziatische keukens dan dumplings.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, gewoon even doorzetten man. Het is echt niet meer werk dan bijvoorbeeld die garnalenbroodjes. En je kunt ze invriezen, dus een keer een uurtje werk en je hebt vier avonden dumplings. Koken of stomen stelt geen reet voor. En deze zijn met Szechuanpeper en dat is cool spul. Tot zover dit reclameblok voor Szechuanpeper.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel wit bakpapier voor in je stomer kopen bij de AH, want dat cheap ass bruine bakpapier van whatever voor een huismerk blijft aan mijn dumplings plakken!!! (Oh, dit recept waren gekookte dumplings, hè. Ik zal binnenkort eens over het stoommandje bloggen op de kulturtankstelle, want je kunt veel interessants doen met zo'n mandje, heb ik ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten