Turkse gehaktballetjes met tomatensaus en knoflookyoghurt

 


Origineel recept: Istanbul, heerlijke eenvoudige recepten uit het hart van Turkije, pagina 134

Ingrediënten

Gehaktballetjes
  • 1 tl korianderzaad
  • 1 tl komijnzaad
  • 500 gram rundergehakt
  • 1/4 tl zwarte peper
  • snufje kaneel
  • 1/2 tl zout
  • 1/2 ui, geraspt
  • 2 tenen knoflook
  • 1 tl paprikapoeder (mild)
  • plantaardige olie
  • bladpeterselie
Tomatensaus
  • 2 el olijfolie
  • 1/2 ui
  • 1 kleine wortel
  • 1 teen knoflook
  • 1 el tomatenpuree
  • 4 dl passata
Knoflookyoghurt
  • 2 dl volle Turkse of Griekse yoghurt
  • 1 teen knoflook
  • zout
Stappen
  • Rooster het korianderzaad en het komijnzaad in een droge pan tot de kruiden beginnen te geuren
  • Vermaal in de vijzel tot een poeder
  • Meng dit poeder met het gehakt, de peper, het kaneel, het zout, de ui, de knoflook en het paprikapoeder
  • Draai van dit gehaktmengsel ongeveer 16-20 kleine balletjes
  • Zet in de koelkast tot je ze gaat bakken
  • Voor de tomatensaus hak je de ui en de wortel fijn
  • Bak deze op laag vuur in de olijfolie tot ze zacht zijn
  • Voeg de knoflook en de tomatenpuree toe en roer 3-4 minuten
  • Voeg de passata toe
  • Laat de saus 10-15 minuten zachtjes pruttelen, tot hij mooi dik is
  • Bak de balletjes tot ze mooi bruin zijn
  • Meng de ingrediënten voor de knoflookyoghurt
  • Serveer in een kommetje, eerst de tomatensaus, dan de yoghurt en vervolgens de balletjes
  • Strooi er gehakte peterselie over

Reacties

  1. Bij dit recept staat in het kookboek ook nog dat je pitabrood in boter moet bakken en dat moet toevoegen maar dat is mij echt te vettig. Ik maak soms wel wat pitabroodjes in de oven erbij, maar ik eet liever een salade als bijgerecht. Zo maak ik hier meestal een wortelsalade met tahin bij, dat recept volgt nog wel eens. Ik heb alleen een viezige foto van die salade, namelijk. Als je niet goed tegen rauwe knoflook kan (zoals ik) is het raadzaam om de hoeveelheid knoflook in de knoflookyoghurt te minimaliseren tot wat nog wel aangenaam is. Dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is die ene teen uit het recept al aangepast naar jouw minimalisatie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, dit is het originele recept, ik heb het even opgezocht. Maar ik neem dan wel de kleinste teen, anders ga ik dood aan diarree en dat vind ik zo'n betreurenswaardig einde voor zulk een interessant leven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten