Nasi goreng à la Elise

 


Ingrediënten

  • 2 sjalotjes
  • 2 chilipepertjes
  • 2 kleine tomaten (of 1 grote)
  • 2 teentjes knoflook
  • een stukje gember (ongeveer 2 centimeter)
  • 1 limoen
  • 1 stengel citroengras
  • 3 eieren
  • trassi (garnalenpasta)
  • bosuitjes
  • platte peterselie
  • witte rijst
  • 300 gram varkensvlees
  • ketjap
  • sojasaus
  • plantaardige olie
Stappen

Rijst
  • Kook 400 gram rijst
  • Laat afkoelen (liefst kook je de rijst de dag van te voren) en zet weg 
Boemboe
  • Snij de sjalotjes, de chilipers, de tomaat, de knoflook, de gember en de stengel citroengras fijn
  • Pureer deze ingrediënten in de blender tot je een pasta krijgt.
  • Rasp wat limoenschil erdoorheen (bewaar de rest van de limoen voor later) 
Vlees
  • Snij het vlees in blokjes en marineer het met 1 tl ketjap, zet klaar voor later
Eieren
  • Klop twee eieren in een kommetje en zet klaar voor later
  • Doe het andere ei in een kommetje zonder het te kloppen en zet klaar voor later
Groenten
  • Snij de bosuitjes in ringetjes
  • Hak de peterselie fijn
De nasi zelf
  • Doe wat plantaardige olie in een wok
  • Fruit de boemboe tot deze dikker wordt en wat donkerder van kleur wordt
  • Maak een stukje van de bodem van je pan vrij en voeg daar de twee geklopte eieren toe
  • Maak een roerei naast de boemboe en mix het als het ei gaar is
  • Voeg het gemarineerde vlees toe
  • Voeg de rijst toe en zorg dat de korrels goed los komen van elkaar
  • Voeg 1 tl trassi toe
  • Voeg 2 el ketjap toe
  • Voeg 1 el sojasaus toe
  • Voeg het sap van de limoen toe
  • Voeg tot slot de bosuitjes en de peterselie toe en laat even garen
  • Bak het derde eitje als spiegelei in olie en voeg dit toe bij serveren

Reacties

  1. Deze nasi maakte ik eerder deze week en aangezien het een combinatie is van vier of vijf verschillende recepten, voeg ik hem meteen maar even aan de site toe, voor ik vergeet hoe ik het gemaakt heb. Ik heb hier wel een kladje met pijlen en ingrediënten, maar daar snap ik over drie weken echt helemaal niks meer van.

    Wat hier wel belangrijk is, is dat je die rijst de dag van te voren kookt, dan plakt ie namelijk niet zo. Het is ook handig als je de rijst van te voren wast en vervolgens droogkookt (2 delen rijst, 3 delen water), maar daar moet je wel even bij blijven. Je krijgt dan mooie losse rijst, die zich goed op laat bakken de dag erna. Ik had nog nooit eerder rijst gewassen, maar verdammt noch mal... het resultaat was echt verbluffend... ik heb zeker een kwartier blij naar mijn rijst gestaard voor ik hem in de pan erbij deed.

    Handig is ook dat je alles alvast maakt, klaarzet en snijdt voor je alles in de wok gaat mieteren, dat maakt het proces wat overzichtelijker.

    Verder had ik geen trassi in huis, maar wel Thaise garnalenpasta, dus dat heb ik er toen maar ingedaan. Ik ga namelijk niet twee van die naar putlucht geurende potjes in mijn koelkast zetten. Zeg ik nu, maar ik koop vast Trassi als ik zondag naar de Amazing O fiets. Ken uzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zat ooit in een sterrenzaak in Bangkok te kijken naar een stolp met fermenterende garnalen, omdat ze tijdens het diner wilden laten zien hoe kapi, de Thaise gefermenteerde-garnalenpasta, en een van hun belangrijkste smaakmakers, wordt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn, je mocht het putlucht-producerings-proces van dichtbij aanschouwen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten