Sesamsaus / -glazuur



Origineel recept:
 Wappaz

Ingrediënten

  • 5 eetlepels poedersuiker
  • 2,5 dl sojasaus
  • 5 eetlepels rijstazijn
  • 5 cm gemberwortel, geraspt
  • 2,5 eetlepel sesamolie
  • 13 eetlepels chilisaus
  • 5 stengels citroengras, gekneusd en in kleine stukjes
  • 2,5 eetlepel geroosterd sesamzaad
  • 100 gram gerookte pinda's, fijngemalen

Stappen

  • Neem alle ingrediënten, behalve de pinda's en het sesamzaad en zet ze op het vuur.
  • Hou de saus in het begin tegen de kook aan, zodat de smaken goed kunnen intrekken.
  • Breng het mengsel na tien minuten aan de kook en laat het inkoken tot het licht gebonden is.
  • Druk het door een fijne zeef en voeg de pinda's en het sesamzaad toe aan het opgevangen vocht.

Reacties

  1. Zelf gebruik ik deze saus altijd om zalm- of tonijnsashimi in te dopen. Als je hem iets verder laat inkoken, kun je hem ook gebruiken om vlees mee af te lakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het leukste van dit recept vind ik dat ik al jaren een rookoven wil hebben om mee te experimenteren. Die heb ik voor dit recept eindelijk een gekocht. Ik weet niet waar je gerookte pinda's kunt halen, maar ik heb ze zelf staan roken. Je ruikt die rook nog een week, maar dan heb je wel wat.

    In de koelkast is deze saus overigens ongeveer drie maanden houdbaar in een afgesloten pot.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten